Thursday

Lilin

Lilin itu dalam kawalan 'dia'
Itu yang aku rasa
Kerna
Setiap kali nyawa aku melayang ke atas
Bersama sama kenangan yang pernah terbina
Aku merasakan
Dia memang tercipta buatku
Tercipta untuk menjadi sahabat selamanya untukku
Untuk bersama aku saat aku menangis
Saat aku tersenyum
Dia mungkin sahabat yang benar benar sahabat yang telah Tuhan takdirkan untukku

Namun
Pabila api di atas lilin itu ditiup olehnya
Sungguh
Apa yang aku rasakan
'Dia'
Dia bunuh setiap deria yang ada di dalamku
Membuat aku merasakan kosong
Merasakan tiada nyawa dalam diri ini
Membuat aku ingin meninggalkan setiap apa yang aku pernah miliki
Yang kini
Cumalah tinggal sisa sisa
Dan mungkin, suatu masa, ia pasti terus hanyut
Seperti hanyutnya hati ini
Tenggelamnya dia
Pabila melihat wujudnya orang ketiga
Dalam persahabatan ini

Dan barulah aku sedar
'Oh. Dia bukan sahabatku.'

No comments: